FARSØ: Da statsminister Mette Frederiksen sidste mandag blev konkret m.h.t. til en gradvis, kontrolleret åbning af Danmark, havde frisør Elin Kjær, ikke set det komme, at frisører fortsat skal holde lukket frem til 11. maj.

Skal holde lukket til min. 10. maj
Hendes branche blev sammen med eksempelvis fodterapeuter, fysioterapeuter, hudplejeklinikker, tatovører, tandlæger og andre fag med nærkontakt til sine kunder tvunget lukket ned den 18.marts.  

-Jeg havde frygtet 14 dage mere, altså indtil den 20. april, men slet ikke til den 10. maj, fortæller Elin Kjær, der stadig ikke er kommet sig over, at hun skal holde lukket en måned endnu.  

Hun var allerede begyndt lade bookinger tikke ind fra klippetrængende kunder, men de er nu blevet ombooket til senere.  

Vi står så klar med saksen, når vi må åbne igen, siger Elin Kjær - også til langt ud på aftenerne, hvis der er behov for det. Vi står klar med sprit og hvad der ellers kræves af værnemidler, når vi lukker op igen.  

Det gør meget ondt på økonomien
For nu kommer den tvungne nedlukning for alvor til at gøre ondt på økonomien.  

Jeg har ingen indtægter i næsten to måneder, og der er lønudgifter til tre frisører og en elev, foruden andre faste udgifter, siger Elin Kjær. 

Derfor tæres der lige nu på kassebeholdningen, og hun regner med at der skal søges om lønkompensation. Kompensationen dækker dog langt fra udgifterne gør Elin Kjær op, så derfor blev hun meget rørt over at personalet tilbød at gå ned i løn, mens nedlukningen står på.  

Hun har overvejet om hun skulle åbne op for salg af hårplejeprodukter, men salget går langt fra op med den lønkompensation hun vil kunne få.  

-Det er trist, at der skal beregnes på den måde, når det man allerhelst vil, er at betjene sine kunder. 

Uretfærdig forskel
Elin Kjær er desuden meget forarget over den forskel der gøres inden frisørbranchen. Mobilfrisører må gerne køre ud til kunderne.  

-Det er uretfærdigt. Jeg kan ikke se forskellen på afstand mellem frisør og kunde, hvad enten man bliver klippet hjemme i køkkenet eller i en frisørsalon, siger Elin Kjær.  

Hun tager derfor også stor afstand fra de kollegaer i branchen, der udnytter den mulighed, mens de har lukket i deres salon og i stedet tager ud for at hjemmeklippe.

Vi bliver nødt til at holde hovedet koldt og stå sammen om at mindske smittespredningen, således at vi trygt kan åbne op i vore forretninger igen, slutter Elin Kjær, der glæder sig til snart at få frisørsaksen i hånden igen.

e-max.it: your social media marketing partner