FARSØ: Der er store sætninger i brostensbelægningen i Farsø Bymidte, især på Stationsvej.

Vesthimmerlands Kommunen konstaterer at belægningen er ikke mulig at reparere. De nuværende sten bliver ødelagt ved en optagning, og nye sten i samme farve kan ikke skaffes.

Sætning kort tid efter anlæggelse
I 2006 blev bymidten i Farsø indviet. Allerede efter kort tid kom der en større sætning i kørebanen, og hele lageret af sten blev anvendt til reparationer til at udbedre skaden. Årsagen var en dårligt funderet kloakledning.

Stenene er 18 cm høje og er sat i beton. Det er således ikke muligt at tage dem op uden at ødelægge dem. Stenene stammer fra Kina og stenbruddet er i dag lukket og en sten i samme farve har ikke været muligt at skaffe igen. 

Kræver særlig opbygning til tung trafik
Sætninger ved siden af det sted, som blev repareret i 2007, har i mellemtiden vist sig blot at blive værre. Kommunen har et par gange forsøgt at få det repareret, men måtte opgive på grund af problemet med at få lignende sten. Aalborg Kommune har brugt samme belægning, men også udskiftet dem. Det antages at den tunge belægning, som sammen med tung trafik kræver en helt særlig opbygning, man ikke var klar over på anlægstidspunktet.
 

Ønsker asfalt i stedet for brosten
Den bedste udbedring af skaden, også på lang sigt, foreslår teknisk forvaltning vil være at udskifte alle brosten til en asfaltbelægning. Det vil give den ulempe, at det visuelle udtryk af bymidten vil ændres, at torvearealet vil synes mindre, og den hastighedsdæmpning et belægningsskift kan give, også vil mangle.
 

Kommunen foreslår, at der i 2019 foretages lapninger med asfalt på de skader, som er fremkommet på brostenene, og i 2020 skal brostenene i kørebanen udskiftes. Der er ca. 1000 m2 

Skal det også være Pavesmart?
Dog vil en alternativ belægning med Pavesmart, der er en tynd farvet overfladebelægning, der kan laves mønstre i, kunne give en effekt af natursten, der er særdeles vellignende. En sådan belægning er udført i krydset Anlægsvej og Himmerlandsgade. Pavesmart skal udføres ovenpå asfalt.
 

En lapning i 2019 vil koste få tusinde kroner og afholdes af teknisk forvaltning. Udskiftning af brostensbelægning til asfalt vil have en udgift på 300.000 kr. Skal der tilføres Pavesmart vil der være en yderligere udgift på 900.000 kr. 

Det er kommunens Teknik- og Miljøudvalg der ud over en godkendelse af lapning med asfalt af brostensbelægningen i år, også skal beslutte om man vil have brostenbelægningen udskiftet med asfalt til kr. kr. 300.000 kr. som et budgetønske for 2020.


Vejstrækningerne markeret med rødt er udlagt med brostensbelægning.  

 

e-max.it: your social media marketing partner