Mobilfrizone i skoletiden

FARSØ: Den 1. april indførte Farsø Skole – foreløbigt som forsøg, mobilfrizone i skoletiden for elever på 5. og 7.-9. årgang samt specialklasserne. Det svarer til ca. 2/3 af eleverne på Farsø Skole.

 Clarissa Poulsen, elev i 9C og elevrådsformand på skolen siger: – Vi var godt nok kritiske overfor forslaget, da det blev præsenteret for os af skolens ledelse og lærerne. Der var protest fra eleverne.  Vi følte det var en beslutning, som blev trukket ned over hovedet på os uden at vi blev spurgt. Men nu synes jeg den mobilfrizone er helt i orden.

Ønsket om mobilfrizone i skoletiden stammer fra Skolebestyrelsen, som har bedt om at få den indført.

Lærer på 9. årgang Jette Naur fortæller, at man blandt lærerne i et stykke tid har haft lyst til en prøveperiode med mobilfrizone.

– Ikke fordi vi har oplevet et stort problem med mobiltelefoner i timerne, men simpelthen for at prøve af om det gør en forskel for læring og det sociale, at gøre sig uafhængig af sin mobiltelefon – og især de sociale medier i skoletiden, fortæller Jette Naur.

En følelse af frirum
Og det gør det faktisk. Eleverne får en følelse af et frirum, som er ens gældende for alle. Kammerater og familie ved at eleven ikke er kontaktbar i skoletiden og man derfor ikke kan forvente svar af den simple årsag at elevernes mobiltelefoner låses inde i særlige mobilskabe fra de møder på skolen og først udleveres igen ved skoletids ophør. Det betyder også, at eleverne i modsætning til tidligere, heller ikke kan bruge deres telefon i frikvarterne.

Mobil skiftet ud med brætspil
I stedet for har skolen indkøbt masser af spil. Kortspil, brætspil og boldspil, som eleverne kan gå ombord i i frikvarterne, simpelthen for at styrke de sociale relationer og kigge hinanden i øjnene, i stedet for at gemme sig bag en skærm.

Selvom ordningen kun har været i gang i få uger kan både elever og lærere allerede nu mærke en stor forskel.

– Man er langt mere tilstede og det styrker fællesskabet, fortæller Jette Naur.     

Vi taler med flere
Clarissa Poulsen og Morten Larsen elev i 9A tilslutter sig. – Vi taler med flere og sågar nogle vi ikke har talt med før.

Og spørger man de to elever om det er problem at man ikke kan kontaktes i skoletiden, siger de: – Det kan man da planlægge sig ud af. Det her er slet ikke så galt som frygtet.

Måske det ligefrem ender med at eleverne føler, at de har fået tildelt et frirum og ikke er blevet frataget en frihed.  

Forsøget med mobilfrizone i skoletiden på Farsø Skole fortsætter frem til sommerferien, hvor det evalueres.   

Læs mere om emnerne ved at klikke på de blå blokke her: