Forside Blog

Virksomheder roser jobcenter i tilfredshedsmåling

Foto: Vesthimmerlands Kommune

VESTHIMMERLAND: I en nylig offentliggjort tilfredshedsmåling fra Kommunernes Landsforening (KL), har virksomhederne i Vesthimmerlands Kommune vist en betydelig grad af tilfredshed med Jobcenter Vesthimmerland.

Den omfattende landsundersøgelse, der involverede mere end 16.600 virksomheder på tværs af 44 kommuner, afslører positive tilbagemeldinger til Jobcenter Vesthimmerland fra de lokale virksomheder.

I Vesthimmerland svarede 115 lokale virksomheder på undersøgelsen, som en del af den bredere landsdækkende tilfredshedsmåling med jobcentrenes service i 2023.

-Et fantastisk resultat, der viser at samarbejdet mellem virksomheder og Jobcenter Vesthimmerland fungerer på bedste vis i Vesthimmerlands Kommune. Vi forsætter det gode samarbejde med virksomhederne og søger til stadighed at udvikle både graden og indholdet i samarbejdet, udtaler formand for beskæftigelsesudvalget, Rasmus Vetter.

Blandt de bemærkelsesværdige resultater fra undersøgelsen i Vesthimmerland kan fremhæves: 89 % tilfredshed: En imponerende 89 % af virksomhederne i Vesthimmerland er enten tilfredse eller meget tilfredse med Jobcenter Vesthimmerland gennem forløbet, hvilket overstiger det nationale gennemsnit på 86 %.

Rekrutteringsresultater: 57 % af virksomhederne i Vesthimmerland har ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med Jobcenter Vesthimmerland, hvilket understreger jobcentrets effektivitet og relevans for lokale virksomheders behov.

Passende kandidater: 74 % af virksomhederne i Vesthimmerland var tilfredse eller meget tilfredse med Jobcenter Vesthimmerlands evne til at finde en kandidat, der matchede virksomhedernes behov, hvilket matcher landsgennemsnittet.

Den tilfredshedsmåling, der dækker fire centrale temaer, herunder kontakt med jobcenteret, overordnet tilfredshed, samarbejde samt fremadrettet rekrutteringsbehov, viser et stærkt partnerskab mellem virksomheder og Jobcenter Vesthimmerland.

Jobcenter Vesthimmerland ser frem til at fortsætte dette positive momentum og styrke samarbejdet med lokale virksomheder for at sikre fortsat vækst og produktivitet i Vesthimmerlands Kommune.

533 nye medlemmer i idrætsforeningerne

Foto: Vesthimmerlands Kommune

VESTHIMMERLAND: En opgørelse foretaget af Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DGI viser at idrætsforeningerne i Vesthimmerlands Kommune gik frem med 533 medlemmer i 2023, så der nu tilsammen er 20.103 medlemmer i kommunens idrætsforeninger.

Også regionalt og på landsplan ses den samme tendens.   

– I Nordjylland følger vi den landsdækkende tendens, hvor der er kommet mange flere nordjyder ind i foreningslivets sunde fællesskaber, siger Benny Henrik Hansen, der er formand i DGI Nordjylland og fortsætter;

– Når vi dykker lidt ned i tallene, kan vi se at medlemstallet i aldersgruppen over 60 år er steget markant, mens vi fortsat skal have opmærksomhed på at få endnu flere piger ind i foreningerne.

Kigger man på idrætsgrene er fitness, gymnastik og fodbold, der står for den største aktivitetsmæssige fremgang.

Også hos DIF og formand Hans Natorp er der glæde over den nationale udvikling i medlemstallene:  

.Vi er selvsagt stolte over udviklingen og den nye rekord. De mange gode tilbud i idrætsforeninger appellerer bredt, og vi må igen bare kippe med hatten og sende en særlig tak til de mange frivillige. Det er dem, der får det hele til at glide ude i foreningerne, siger Hans Natorp.                              

Fælles idrætsvision har gjort en forskel
Siden 2015 har DIF og DGI arbejdet sammen om ’Bevæg dig for livet-visionen’ med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Målet er at få flest mulige borgere til at bevæge sig, og visionen er at gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation.

I de første år af visionsarbejdet blev der udviklet og implementeret en lang række indsatser og nye idrætskoncepter. Mange af dem bidrager til den samlede medlemsvækst i idrætsforeningerne og er nu så forankrede, at de vil leve videre efter 2024, når den oprindelige visionsperiode i ’Bevæg dig for livet’ udløber.

Den fælles interesse i DIF og DGI er at få endnu flere aktive borgere og medlemmer i idrætsfællesskaberne. Derfor vil de to organisationer fortsætte samarbejdet i ’Bevæg dig for livet’ i de kommende år på udvalgte områder og sætte endnu mere fokus på vigtigheden af frivillighed i idrætsforeningerne.

Bæredygtig mobilitet i landdistrikterne

Foto: Vesthimmerlands Kommune

VESTHIMMERLAND: Vesthimmerlands Kommune skal have en plan for bæredygtig mobilitet, så kommunen kan reducere udledningen af CO2 fra transport, som står for 8 % af kommunens samlede CO2-udledning.

Men hvordan gøres transporten bæredygtig i en kommune, hvor halvdelen af befolkningen bor uden for de større byer, og hvor den kollektive transport ikke kører hele tiden? Det er det kommunen lægger op til at drøfte med beboerne i landdistrikterne.

På næste onsdag inviterer Vesthimmerlands Kommunes Teknik- og Miljøudvalg og Klimaudvalg til en workshop, hvor kommunes 8 landdistrikter er inviteret. I invitationen står at de kan møde op med 10-15 repræsentanter fra hvert distrikt, gerne bredt repræsenteret fra f.eks. borgerforeninger, idrætsforeninger, skole/skolebestyrelse, virksomheder og gerne på tværs af alder.

Som start på workshoppen vil Byrådets mål og foreløbige forventninger til arbejdet med en mere bæredygtig mobilitet blive præsenteret. Herefter kan deltagerne kom med input og bidrage med lokal viden om, hvilke vej- og cykelstistrækninger der allerede bruges meget eller måske ønskes etableret. Kommunen er også interesseret i ideer og forslag til, hvordan man kan transportere sig på andre og mere bæredygtige måder i landdistrikterne.

På programmet er også tre forskellige temaer om mobilitet som ønskes belyst, nemlig sekundære knudepunkter i landdistrikterne, trafiksikre skoleveje og samkørsel og andre transportformer

/cf

LÆS ANNONCEN FOR WORKSHOPPEN HER

Buskøreplaner i høring

VESTHIMMERLAND: Siden starten af februar har Nordjyllands Trafikselskab haft forslag til de nye køreplaner 2024/2025 i høring. Køreplanerne træder i kraft fra august 2024.

Køreplanforslagene har været til granskning i kommunen og hos skolerne i Vesthimmerland, særligt fordi der er nye skoledistrikter fra august 2024.  

Rute 100
Den 14. marts afgav kommunen høringssvar til NT for så vidt angår de regionale ruter, herunder til rute 100 (Hvalpsund-Farsø-Nibe-Aalborg), der udover uddannelsessøgende bl.a. har betydning for befordring af elever til/fra Farsø Skole, Hornum Skole samt andre kommunale institutioner i Vester Hornum og Hornum. NT er endnu ikke vendt tilbage på kommunens høringssvar.

Busforbindelse mellem V. Hornum og Haubro
Nævnes skal også et ønske fra forældre i Vester Hornum og Haubro Friskole om at genetablere busforbindelsen om morgenen fra V. Hornum til Haubro af hensyn til de 15 elever fra Vester Hornum-området, der i dag går på friskolen. Den nævnte busforbindelse måtte udgå fra august 2023, hvor den lokale skolebus i Vester Hornum skoledistrikt måtte rettes mod Hornum skole efter lukningen af Vester Hornum Skole.

I dialog med friskolen etableres fra august 2024 en forbindelse fra Vester Hornum-området til Haubro via omstigning i Farsø. Friskolen har accepteret at bidrage med godt 20% til merudgiften forbundet med den aftalte løsning, omend friskolen principielt mener, at de ikke burde betale – dette med henvisning til den i øvrigt gratis busbefordring af skoleelever i kommunen.

Ullits og Gedsted
Også fra Ullits Skole er der indvendinger: – Vi i skolebestyrelsen kan være bekymret for at vores udkant i kommunen bliver overset i forhold til busafgange. Vores bekymring er for de børn der vælger en anden skole end Farsø skole. Vi har en del trafikfarlige veje i vores område, hvor børnene har ret til at blive hentet og afleveret ved bopælen.

Til det svarer Vesthimmerlands Kommune at køreplanen for den lokale rute i det nuværende Ullits skoledistrikt primært lagt til rette, så den er tilpasset ringe-tider på Farsø Skole. Ruteføringen er lavet sådan, at ingen elever til Farsø Skole behøves færdes på veje, der er vurderet trafikfarlig som skolevej.

Dernæst er lokalruten så vidt muligt søgt tilpasset elever, der søger Ullits Friskole. Lokalruten kan af bl.a. tidsmæssige årsager ikke også rettes mod og tilpasses Gedsted Skole. Her må henvises til den regionale rute 67 (Farsø-Gedsted-Viborg). Tilsvarende i forhold til Hornum Skole, hvor der må henvises til regionalrute 100 (Hvalpsund-Nibe).

Gl. Ullits og Alstrup
Gedsted Skole oplever pt en elevtilgang af forældre, der ønsker en mindre Folkeskole. På den baggrund har skolen sendt 3 ønsker og forslag: Vi har fra 1. august 2024 pt. 10 elever der bor i Gl. Ullits skoledistrikt. Vi har bl.a. to familier der bor i Gl. Ullits og to familier fra Alstrup. Ved en meget lille ændring af ruten, som max tager 1 min. længere, vil man kunne tilgodese enten borgere i Gl. Ullits eller i Alstrup.

Vi tænker, at NT vil kunne vurdere hvilken af de to forslag, der lettest kan lade sig gøre i forhold til busholdestoppested. Forslagene går på at Rute 67 kører igennem Gl. Ullits i stedet for via Tinghus eller ruten kører fra Ullits via Tinghus til Alstrup og ud på hovedvejen igen til Gedsted,

Til det svarer Vesthimmerlands Kommune; Der er ikke tilstrækkelig kapacitet af lokale busruter til at sikre befordring mellem det nuværende Ullits skoledistrikt og Gedsted Skole, hvorfor der må henvises til rute 67.

Rute 67 finansieres af Region Nordjylland og Region Midtjylland. De regionale ruter har primært til formål at sikre forbindelser til og mellem større byer med f.eks. større uddannelsesinstitutioner og mange arbejdspladser.

NT har gennem årene modtaget flere ønsker om ”omvejskørsler” lignende de aktuelle forslag fra Gedsted Skole. Erfaringen viser, at sådanne forslag ikke imødekommes – bl.a. med henvisning til afledte merudgifter p.g.a. ekstra køretid. I.f.m. den indledende høring til nye køreplaner i efteråret 2023 tog NT ikke indgået forslag om betjening af Gl. Ullits med rute 67 op til videre behandling.

Puslespillet omkring køreplaner skal være afsluttet her i april måned.

/cf

Stolt trainee-tradition fortsætter ufortrødent

Her ses administrerende direktør hos Outline Vinduer, Peter Sejling med virksomhedens 7. trainee, Sif Thisted. Traineeansættelserne er en gevinst for begge parter der tilfører hinanden ny viden, erfaring og indsigt.

FARSØ: Trainees har i langt over 10 år været en højt prioriteret indsats hos Outline Vinduer i Farsø, som netop har ansat sin syvende af slagsen.

Rollen har udviklet sig over tid fra en assisterende til en langt mere specialiseret stilling i løbet af årene, og det er en stor gevinst både for Outline, der får friske øjne på forretningen, og for de nyuddannede akademikere, der får konkrete og værdifulde erfaringer med virksomhedsdrift.

Tiltrækning af højtuddannet arbejdskraft kan være en udfordring
Tiltrækning af højtuddannet arbejdskraft kan være en udfordring særligt uden for de store byer, men hos Outline har de en velafprøvet og solid opskrift på succes.

I over et årti har Outline nemlig ansat nyuddannede akademikere som trainees, der medbringer dugfrisk viden og dermed også nye kompetencer til virksomheden, som til gengæld bidrager med indblik i virksomhedsledelse, markeder og kundeforståelse til traineen.

– Rollen som trainee har udviklet sig en hel del, siden Outline ansatte den første i 2010. I dag er fokus i langt højere grad på specialistkompetencer på områder, som vi gerne vil styrke, fx data og bæredygtighed. Det er dog samtidig vigtigt, at de enkelte trainees fortsat får et grundigt indblik i, hvad det kræver for at drive en virksomhed, f.eks. i forhold til regnskaber, økonomi og ledelse, forklarer Peter Sejling, administrerende direktør hos Outline Vinduer.

Den 7. trainee er netop startet
Virksomhedens syvende trainee er netop ansat. Det er Sif Thisted. Hun er uddannet fra Aalborg Universitet med en bachelor i idræt og en kandidat i læring og forandringsprocesser, og hun glæder sig over at bringe sine nyerhvervede kompetencer i spil som Management Trainee hos Outline:

– Jeg skal blandt andet hjælpe med at formidle den tekniske produktviden på en letforståelig måde på tværs af organisationen og på sigt hjælpe med markedsanalyser og skabe et endnu bedre indblik i, hvad markedet efterspørger. Derudover er ledelsesunderstøttelse også blandt mine opgaver, og det er en rigtig god mulighed for at lære virksomheden endnu bedre at kende, siger Sif Thisted.

De fleste tranees er blevet efter endt uddannelse
Et traineeforløb hos Outline varer to år, og størstedelen af de tidligere trainees er blevet i virksomheden efterfølgende, hvor nogle har videreudviklet deres kompetencer eller er avanceret ledelsesmæssigt.

– Som virksomhed er det vigtigt, at vi selv bidrager til at tiltrække højtuddannet arbejdskraft og også hjælper med at give nyuddannede erhvervserfaring. Vi har behov for specialiserede kompetencer og skal derfor også gøre det attraktivt for dem at vælge os. Det synes vi i al beskedenhed, vi er lykkedes med i vores traineeforløb, siger Peter Sejling.

150 tons mad- og drikkekartoner er sendt til genanvendelse

Mad- og drikkekartoner fra Vesthimmerland afsættes til Sverige. Her kommer de ind i en avanceret maskine, der adskiller kartonfibre fra plast- og aluminiumsfolierne. Kartonfibrene anvendes herefter til fremstilling af nye kartoner og papemballager.

VESTHIMMERLAND: I løbet af indkøringsåret 2023 blev der sendt 150 tons mad- og drikkekartoner til genanvendelse.

-Et resultat der overskred både vores egne og branchens forventninger, siger direktør for Vesthimmerlands Forsyning, Morten Aaby Nielsen og fortsætter:

At borgerne i Vesthimmerland i løbet af det første år har taget så positivt imod den nye affaldstype og overhalet prognoserne, hviler i høj grad på tre faktorer.  Først og fremmest en fantastisk opbakning fra borgerne, som igen og igen viser en imponerende vilje til at bidrage til miljøet. Derudover har en klar og tydelig kommunikation fra alle vores medarbejdere været afgørende. Og endelig har vores differentierede tilgang til affaldshåndtering spillet en væsentlig rolle; ved at indsamle affaldstyperne hver for sig, sikrer vi, at genanvendelsesprocessen er så effektiv som mulig. 

Morten Aaby Nielsen, direktør for Vesthimmerlands Forsyning

Hvad sker der med mad- og drikkekartonerne?
Efter indsamling sender Vesthimmerlands Forsyning alle mad- og drikkekartoner til et modtageanlæg i Danmark, hvorfra de afsættes til oparbejdning i Sverige. På fabrikken i Sverige gennemgår de en avanceret proces, hvor kartonfibre adskilles fra plast- og aluminiumsfolier. De genanvendelige kartonfibre anvendes til fremstilling af nye kartoner og papemballager, mens plast- og aluminiumsfolierne energiudnyttes på fabrikken. Kartonfibrene fra mad- og drikkekartoner er af høj kvalitet og kan genanvendes mange gange. 

Sådan håndteres mad- og drikkekartoner
Når det kommer til affaldssortering, er det vigtigt at vide, hvordan man håndterer mad- og drikke kartoner korrekt. En mad- og drikkekarton er lavet af en blanding af karton og enten plastfolie eller alufolie som forhindrer væske i at trænge igennem.

Eksempler på mad- og drikkekartoner er de kartoner, der har indeholdt mælk, fløde, A38, juice samt bønner, flåede tomater og kikærter.

Når man smider mad- og drikkekartoner ud, skal man sørge for at de er tomme. Ideelt set så tomme, at man kan holde dem over hovedet uden at noget drypper. Kartonerne må gerne foldes efter de er tømt. Hvis der er et plastik skruelåg, må det gerne skrues på igen. 

Mad- og drikkekartoner, skal lægges løst ned i affaldsbeholderen. Man kan godt samle dem i poser inde i køkkenet, men de skal ud af posen, når de smides i affaldsbeholderen. 

FAKTA:
Beregninger viser, at en kommune som Vesthimmerland, vil kunne indsamle 144 ton mad- og drikkekartoner om året, hvor potentialet teoretisk set ligger på 216 ton. Potentialet repræsenterer den maksimale mængde, man kan ind samle, hvis alle borgere afleverer alle deres tomme mad- og drikkekartoner til genanvendelse.

Nu inviteres der til Åbent hus i de nye Marina boliger

De store glaspartier gør at der er panoramaudsigt

HVALPSUND: For 13 måneder siden blev visualiseringer og tegninger for 14 nye ejerboliger på ”Marina” i Hvalpsund, med panorama udsigt over lystbådehavnen og Limfjorden, vist frem for første gang.

Det var ved et Åbent Hus arrangement, hvor der også blev taget afsked med den tidligere Restaurant Marina, som blev revet ned kort tid efter, for at give plads til nybyggeriet. 

Nu inviteres der til Åbent Hus igen. Denne gang for at invitere indenfor i de første opførte boliger, herunder en bolig som er indflytningsklar og forsynet med køkken- og badelementer samt skabe til opbevaring.

Ejendomsmægler Casper Ilsø Winther fra EDC Farsø (t.v.)står for salget af de nye ejerboliger mens bygherre er Torben Halkjær, ejer af Torben Halkjærs Tømrer- og Snedkerforretning i Aalestrup. Her viser de udsigten fra boligerne.

-Nu er det virkeligt muligt ved selvsyn at se hvor attraktive disse boliger er, siger ejendomsmægler Casper Ilsø Winther fra EDC Farsø, der står for salget af de nye ejerboliger.

Der opføres 7 dobbelthuse og et fælleshus. De 2 to første dobbelthuse er opført, og det samme er fælleshuset. Det er disse huse kan man komme ind i på søndag.

De to første dobbelthuse og fælleshuset er opført. Som det ses, er det tredje dobbelthus på vej.

Panoramaudsigt
Det første der fanger ens blik når man træder ind i boligerne er udsigten fra vinduerne, der går fra gulv til loft i den del af boligen der vender ud mod Limfjorden. Lige udenfor er der også forberedt til terrasse, som gør udearealet foran boligen mindst lige så attraktivt.             

Boligerne har loft til kip og store og lyse rum

Som man vil kunne se, er bygherre Torben Halkjær, ejer af Torben Halkjærs Tømrer- og Snedkerforretning i Aalestrup, ved at forberede opførelsen af Marinas tredje dobbelthus.  

14 ejerboliger på bedste placering
Når byggeriet er færdigt vil der i alt være 14 ejerboliger fra 103 til 120 m2 på en af Hvalpsunds bedste placeringer. De 8 boliger i første og anden række mod vandet er i 1-plan, mens de 6 bagerste er i 2 plan med uhindret udsigt til vandet fra 1. sal.

Fra boligerne er der udsigt over lystbådehavnen og Limfjorden.

Byggeriet er energioptimeret og tilsluttet fjernvarme og udført i vedligeholdelsesfrie materialer. 

Byggeriet har af facadebeklædning af Paulownia træ, som ud over at passe til klimaet ved fjorden også er bæredygtigt.

Som ved andre ejerboliger kan køberen være medbestemmende m.h.t. køkken- og badeværelseselementer og valg af gulvbelægning.

Til boligerne hører terrasse/balkon, carport som er forberedt til el-ladestander samt fællesarealer og et fælleshus, som en kommende grundejerforening kommer til at disponere over. Fælleshuset kan benyttes til fællesarrangementer eller fester. I fælleshuset findes også et ekstra værelse som kan lånes til overnattende gæster.   

Ingen bopælspligt
Casper Ilsø Winther kan fortælle, at han allerede har haft flere henvendelser på boligerne, for at høre om boligerne har status som helårsbolig eller fritidsbolig. Svaret er begge dele, da der ikke er bopælspligt. Casper Ilsø Winther kan endvidere oplyse at priserne på boligerne ligger fra 2.395.000 til 2.795.000, som er lavt sammenlignet med andre steder for en nyopført bolig i første række til vandet.    

/cf

SE ANNONCEN FOR ÅBENT HUS ARRANGEMENTET HER

Stærke frivillige kræfter og fondsstøtte muliggør Hærvejsherberget

Nordea-fonden støtter renoveringen af Hornum Stationsbygning med i alt 1.918.746 mio. kr. Foto: Krogh Madsen Arkitekter

HORNUM: Med 1,9 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er vejen banet for en renovering og ombygning af Hornum Stationsbygning, der fremover vil give unikke og autentiske oplevelser til både de lokale og turisterne, som færdes langs Hærvejen.

Byrådet har samlet prioriteret 1,8 mio. kr. til renovering af Hornum Stationsbygning, LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland har støttet projektet med 500.000 kr., og med de 1,9 mio. kr. fra Nordea-fonden, er den økonomiske del, for at skabe et oplevelsesrigt Hærvejsherberg, på plads.

Tidsplan ikke fastlagt
Tidsplanen for projektet er ikke fastlagt, men målet er at omdanne de nedslidte stationsbygninger, så det bliver et attraktivt overnatningssted for lokale og turister, der vandrer eller cykler langs Hærvejen.

Overnatning i autentisk stationsbygning
De besøgende skal have en autentisk oplevelse af at overnatte i en ægte historisk stationsbygning, hvor de mærker den stemning og den historiske sjæl bygningen emmer af – en oplevelse de ikke får andre steder på ruten.

Også samlingssted for borgere og lokale aktiviteter
Stationsbygningen skal desuden fungere som et udendørs og indendørs samlingssted for både borgere, gæster og turister, og være centrum for aktiviteter i Hornum.

Borgerforening glæder sig til at komme i gang
Hans Frederiksen, Formand for Hornum Borgerforening, er taknemmelig over støtten:

– Vi er dybt taknemmelige over, at vi har fået de her 1.9 millioner fra Nordea-fonden, og at Byrådet har bevilliget penge til projektet ad flere omgange og selvfølgelig de penge, som vi har fået fra LAG-Jammerbugt-Vesthimmerland. Det er nu, at det bliver rigtigt spændende for os, når vi for alvor kan komme i gang med projektet. I løbet af april holder vi et møde med brugerne af huset, og så venter der selvfølgelig en proces derefter med udbud osv. Vi ser frem til at bruge huset endnu mere end den dag i dag, og også at skabe muligheden for overnatning – en modernisering, som bevarer den autentiske stemning, som stationsbygningen rummer.

I dag rummer den historiske stationsbygning byens Lokalhistoriske arkiv, et mindre Jernbanemuseum, et foreningslokale samt en modeljernbane. Disse skal naturligvis bevares og være med til at bidrage til en unik autentisk oplevelse. 

Stort uudnyttet potentiale
Formand for Udvikling Hærvejen og Borgmester i Vesthimmerland, Per Bach Laursen, siger:

– Hærvejen har som samlet rute et meget stort uudnyttet potentiale, som vi i Vesthimmerland også har stor interesse i at være med til at udvikle. Derfor glæder det mig, at Nordea-fonden kan se samme potentiale, som os, i at etablere et Hærvejsherberg, som skal give unikke og autentiske oplevelser til både de lokale og turisterne, som færdes langs Hærvejen.

Vesthimmerlands Kommune har i samarbejde med Hornum Borgerforening haft en længere borgerinddragende proces for at afdække ønsker og drømme for den fremtidige brug af stationsbygningen. Der har været et fælles ønske fra kommune, borgerforening, borgere samt VisitHimmerland om at tiltrække flere gæster via Hærvejen og skabe en interessant destination på ruten.

Historisk tilbageblik
Hornum Stationsbygning blev opført i 1893 og var i mange år en betydningsfuld station med aktivitet frem til 1999 – og det både med person- og godstransport. Da jernbanesporene blev taget op i 2006, blev ”banen” omlagt til cykel- og vandrestien, Himmerlandsstien. En del af banestrækningen indgår i dag i Hærvejen, hvilket også er en af årsagerne til, at Hornum Stationsbygning er et oplagt nedslagspunkt, og en interessant destination for både vandrere og cyklister.

FAKTA: Hærvejen
Hærvejen består i dag af over 1000 sammenhængende km fra nord til syd, der danner rammen om en helt unik natur- og kulturoplevelse. 15 kommuner langs Hærvejen er gået sammen om at skabe en sammenhængende natur-, kultur- og turismeindsats, som skal få flere, også fra udlandet, ud på ruten. Foruden ombygningen af Hornum Stationsbygning har Nordea-fonden – i løbet af de seneste år – støttet en lang række andre projekter, der bidrager til at indfri Hærvejens potentiale som en samlet vandre- og cykelrute af højeste kvalitet.

Røde Kors Farsø reddet på stregen

Røde Kors Farsøs nye bestyrelse består af: Formand Julie Henriksen (yderst til højre), Næstformand Kristina Pedersen (til højre bagerst), Susan Larsen (nr. 2 fra højre), Connie Dollerup (forrest tv.), Janni Nielsen (i midten bagerst) og Kasserer Jørgen Søgaard (tv.). Peter Engemand (bagerst) som 1. suppleant og Jane Dollerup som 2. suppleant (i midten). Foto: Røde Kors Farsø.

FARSØ: Til generalforsamlingen den 27. februar 2024 stod Røde Kors Farsø blandt andet over for en afgående formand og kasserer.

Formand og kasserer havde trukket sig 
Forinden svævede en stor uvished om afdelingens fremtid blandt afdelingens frivillige, da generalforsamlingen på den måde således måtte resultere i et formands og kassererskifte for at kunne fortsætte som hidtil.

Sikring af afdelingens fremtid
Frivillige fra afdelingens familienetværk havde således inden da åbent talt om, hvordan de i fællesskab bedst kunne sikre Farsø afdelingens fremtid, dog ikke besluttet eller afstemt med konkrete tiltag på forhånd.

Familienetværket er trådt til og redder Røde Kors Farsø
Familienetværket lever af midler fra den lokale Røde Kors butik, og behovet for et socialt netværk og fællesskab for lokale familier, i en svær situation, opleves som stadig stigende. Der var bred enighed om, at familienetværket under ingen omstændigheder måtte lukke ned, og derfor trådte alle frivillige i familienetværket til under generalforsamlingen.

Helt ny bestyrelse
Under generalforsamlingen blev det fortalt, at udover en ny formand og kasserer, var der også behov for øvrige bestyrelsesmedlemmer, da de tidligere – på baggrund af uvisheden om afdelingens fremtid – havde et ønske om at udtræde.

Det var absolut ikke ventet, men så skete der dét uventede. Adskillelige frivillige i familienetværket rykkede tæt sammen ‘i bussen’ og meldte sig til bestyrelsen.

-Det er dét Røde Kors kan, nemlig at ildsjæle bakker hinanden op og løfter i fællesskab, fortæller Julie Henriksen.   

Butik og aktiviteter kan fortsætte
Butikken og de resterende aktiviteter i Farsø kan derfor nu fortsætte, da Julie Henriksen (aktivitetsleder for Familienetværket) trådte til og meldte sig som formand. Hun og tidligere formand Sonja Paulin har løbende været i dialog om formandsposten og har haft en god overdragelse.

Julie Henriksen fortæller: – Sonja har lavet et fantastisk stykke formandsarbejde, som jeg kan nyde glæde af at tage over på. Min fornemste opgave ligger i at fortsætte Sonjas arbejde, sikre afdelingen og ikke mindst de frivillige. Der er lagt utallige frivilligkræfter i afdelingen gennem mange år. Desuden er jeg beæret over, at vi i familienetværket og i frivilliggruppen i fællesskab har skabt et så rart sted at være, at vi alle har motivationen og lysten til at løfte i flok – også udover familienetværket.

Ny bestyrelse skal ”lande”
-Nu skal vi alle lande i bestyrelsen. Foråret vil være en omskiftelig tid, hvor vi kigger ind i beslutninger for butikkens fremtid. Vigtigst for os er at inddrage frivillige og lokalmiljøet, og ikke mindst sikre velkommenhed og ordentlighed for alle. Senere ønsker vi at udvide og tænke større, så vi kan tilbyde endnu flere sociale aktiviteter til gavn for alle i vores omegn, lyder det videre fra formand Julie Henriksen og næstformand Kristina Pedersen, der begge har store visioner for Røde Kors Farsø.

Formand Julie Henriksen(tv.) og næstformand Kristina Pedersen har sammen store visioner for Røde Kors i Farsø. De kender hinanden godt både fagligt og privat. Foto: Røde Kors Farsø.

Nye aktivitetsledere fundet til butikken
Efter generalforsamlingen har Kristina Pedersen rekrutteret nye aktivitetsledere til butikken. Jane Nielsen og Birgitte Pedersen er begge lokale og kender til Røde Kors’ værdier, da de tidligere har ydet en stor frivillig indsats i familienetværket. Jane og Gitte har kendt hinanden igennem mange år og er derfor allerede helt skarpe på, hvordan de supplerer hinanden. De vil gøre en dyd ud af at sikre butikken og sørge for, at alle føler sig velkomne, såvel kunder som frivillige. Derudover garanterer de masser af godt humør.

Røde Kors butikkens nye aktivitetsledere er Jane Nielsen (tv.) og Birgitte Pedersen. Foto: Røde Kors Farsø

/cf

Mere fokus på 3. halvleg i løbeklub

Løbeklubbens nye bænke og klapborde blev straks taget i brug i Farsø Søanlæg sidste onsdag, hvor Jes Jacob Christensen fra ”Fonden Himmerland” var forbi med gavebeviset til nyinvesteringerne. Foto: Farsø Tri & Trim

FARSØ: Sidste onsdag aften var – trods kulde og blæst, en skøn lun og munter aften hos Farsø Tri & Trim.

Nye klapborde/bænke og stole som gave
Løbeklubben startede her sit nye træningskoncept op i Farsø Søanlægs smukke rammer, men fik også besøg af Jes Jacob Christensen fra ”Fonden Himmerland” som hører under Himmerland Forsikring. Med sig havde han et gavebevis på kr. 12.500 til indkøb af klap-borde/bænke samt nye stole til klublokalet.

Løbeklubbens gamle stole var meget gamle! Derfor havde klubben ønsket midler til indkøb af 30 nye stabelstole til klublokalet og valgt en stol, som også kan holde til at blive brugt udendørs.

Mere indbydende at blive efter træning
Efter nogle hårde år med corona-restriktioner, hvor løberne kun måtte mødes i små grupper, er løbeklubben stærkt på vej tilbage med sine ugentlige træninger og afholdelse af mange små & store sociale events. Og et godt klubmiljø fremmer kammeratskaber og trivsel. Farsø Tri & Trim ønsker at holde fast i den gode udvikling med styrkelse af fællesskabet i klubben og har derfor fokus på “tredje halvleg”. Med indkøbet af de nye stole til klublokalet håber bestyrelsen, at det er mere indbydende at blive efter træning og lade hyggesnakken gå, diskutere kommende løb, løbegadgets, træningsprogrammer m.m.

Kan tages med
Løbeklubben ønsker tillige at lægge en del træningsture væk fra byen og udnytte de mange små stisystemer og grønne perler rundt om i kommunen – også her er forplejning efter endt aktivitet vigtig. Derfor er en del af donationen afsat til anskaffelse af klapborde og klapbænke, som nemt kan lægges i et bagagerum og tages med på tur. For igen, det skaber sammenhold at snakke og spise sammen efter træning, men det kræver også en god stol at sidde på!